Gemeente Gemeente Lennik

Decreet BOA in Lennik

Het Vlaams decreet 'Buitenschoolse opvang en activiteiten' geeft het lokaal bestuur de regierol om samen met alle lokale spelers een geïntegreerd aanbod aan buitenschoolse opvang en activiteiten (BOA) te ontwikkelen.

Dit houdt in dat kinderen speelmogelijkheden en ontplooiingskansen krijgen terwijl ouders werk, opleiding en gezin vlot kunnen combineren en dat het aanbod voor alle kinderen toegankelijk en betaalbaar is.

Hoe gaan we in Lennik te werk?

  • BEVRAGING BUITENSCHOOLSE OPVANG EN ACTIVITEITEN 
    In het najaar van 2022 bevraagden we ouders via de Lennikse scholen over wat zij vinden van de opvang en activiteiten in Lennik voor kinderen van 2,5 tot 12 jaar. Op deze manier kon het lokaal bestuur het aanbod evalueren om zo samen verder te bouwen aan een kindvriendelijke gemeente waar alle kinderen kunnen genieten van hun vrije tijd. 

  • DOEGROEPEN BOA
    Verschillende doegroepen werden georganiseerd waarin ouders, scholen, gemeentelijke diensten, vrijetijdsactoren, organisatoren buitenschoolse opvang en welzijnsorganisaties mee nadachten over de invulling van vrije tijd en opvang om onderstaande doelstellingen een concrete vertaling en lokale invulling te geven.

Visie en doelstellingen.

Visie

Het lokaal bestuur neemt de regierol op over de buitenschoolse opvang en activiteiten van kinderen in Lennik. 

Opvangtijd is belangrijke tijd. Tijdens de buitenschoolse opvang en activiteiten kunnen kinderen proeven van een gevarieerd aanbod en is er ruimte voor kwalitatief vrij spel. 

Doelstellingen: 

1. Toegankelijkheid. We streven ernaar dat alle Lennikse kinderen tussen 2,5 en 12 jaar      toegang hebben tot buitenschoolse opvang en activiteiten, met extra aandacht voor kwetsbare kinderen. 

2. Kwaliteit. Kinderen hebben recht op een kwalitatief aanbod aan opvang en activiteiten, naschools en tijdens schoolvakanties. 

3. Vrije keuze. We streven naar een gevarieerd aanbod met maximale keuzevrijheid met of zonder ontwikkelingsdoel. Ons aanbod zet in op ontmoeten, spelen, bewegen, rust en ontwikkeling. 

4. Welbevinden. Het welbevinden van kinderen staat centraal. Kinderen moeten zich goed in hun vel voelen, zichzelf durven zijn, opkomen voor zichzelf en zich veilig en geborgen voelen. 

5. Samenwerking met lokale partners. Om deze doelstellingen te bereiken, brengen we lokale actoren samen die relevant zijn voor buitenschoolse opvang en activiteiten. 

Op basis van deze visie en doelstellingen worden de komende maanden en jaren een aantal concrete acties uitgevoerd.