In het kader van het fietsbeleidsplan werden extra fietszones ingericht die de verschillende dorpskernen en belangrijke attractiepolen binnen de gemeente met mekaar verbinden.
In een eerste fase werden enkele bestaande fietszones uitgebreid en er werden nieuwe bij gecreëerd in een reeds bestaande zone 30. In deze zones zijn de fietsers nu hoofdgebruiker en hebben dus de prioriteit. Ze krijgen een prominente plaats in het straatbeeld en de doorstroming van fietsers wordt gewaarborgd, ook waar geen fietspad is.
Wat is een fietsstraat of fietszone?
Een fietszone, of fietsstraat zoals de meesten nog zeggen, is een zone waar fietsers op de eerste plaats komen en specifieke regels gelden. Auto’s en moto’s mogen er wel rijden, maar zijn er meer te gast en worden er als het ware gedoogd.
Welke regels gelden er in een fietszone?
In een fietszone is de snelheid beperkt tot 30 km/u. De snelheidslimiet geldt altijd, dus ook als er geen fietser te zien is. Fietsers mogen er de hele breedte van de rijbaan gebruiken als het een eenrichtingsstraat is. Is er verkeer toegelaten in beide richtingen, dan mogen fietsers de helft van de breedte aan de rechterzijde gebruiken. Auto’s en moto’s mogen fietsers niet inhalen, ook niet als de weg daarvoor breed genoeg is. Verder blijven alle andere regels gelden in een fietszone. Zo moet er bijvoorbeeld nog steeds voorrang verleend worden aan het verkeer dat van rechts komt.
Wat met elektrische fietsen en speed pedelecs?
Ook elektrisch aangedreven fietsen worden gezien als fietsen in een fietszone, al blijft ook voor hen de maximumsnelheid 30 km/u.
Nieuwe/ uitgebreide fietszones
Uitbreiding oost-west verbinding: Luitenant Jacopsstraat – Molenstraat (beide zijden N285) – Oude Geraardsbergsestraat – Oude Brusselsestraat (tot aan de Scheestraat)
Fietszone:
- Zavelstraat – Veldstraat – Zwartenbroekstraat
- Diepenbroekstraat – Lindendreef – Jan Baptist Van der Lindenstraat - Vondelstraat
Downloads
- Fietszones_kaartje255,2 Kb docx

