Wat en waarom?
De Ninoofsesteenweg (N8) is een drukke verkeersader tussen Ninove en Brussel en loopt door Dilbeek, Roosdaal en Lennik. Tijdens de spits is deze weg verzadigd door autoverkeer. De fietspaden zijn smal en op bepaalde stukken liggen er helemaal geen fietspaden. Ook de voetpaden langs de bebouwde stukken zijn smal, en het vele doorgaande verkeer is belastend voor de woonkernen.
Verkeersveiligheid en levenskwaliteit centraal
De doelstellingen van de herinrichting :
- meer ruimte voor voetgangers en fietsers, veilige oversteekplaatsen in de dorpskernen van Schepdaal, Goudveerdegem en Eizeringen
- verbetering van de levenskwaliteit langs de steenweg
- aangepaste infrastructuur voor vlot busverkeer - om het openbaar vervoer als alternatief aantrekkelijker te maken
- ontmoedigen van sluipverkeer langs gemeentewegen
- herinrichting van gevaarlijke kruispunten
- vernieuwing van de riolering en de aanleg van een gescheiden rioleringsstelsel
Waarom nu?
Er is de afgelopen jaren al verkennend studiewerk gedaan. Het Agentschap Wegen en Verkeer inventariseerde de beschikbare ruimte op en langs de steenweg. Er werd een regionaal mobiliteitsplan opgesteld waarin het mobiliteitsnetwerk van de de ruimere regio in kaart gebracht werd.
Startend van dat voorbereidende werk, kan een studiebureau - in opdracht van Wegen en Verkeer - beginnen werken aan ontwerpen voor de Ninoofsesteenweg van de toekomst. Dat zal in dialoog gebeuren met de omwonenden en andere betrokkenen.
Timing & impact?
De timing en impact van deze studie en werken in de toekomst kan je opvolgen via Herinrichting van de Ninoofsesteenweg | Wegen en verkeer